Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Easiest Way to Cook Delicious Apam Kampung

Apam Kampung. Kue Apam adalah sejenis kuih tradisional yang dihasilkan dari tepung gandum/beras Rasanya sangat enak dan lebih sempurna. Apam kampung gula merah ini sememangnya gebu dan sangat lembut sehingga keesokan paginya. Mengikut cara pemilik resepi, yis kering dilarutkan terlebih dahulu dalam air suam untuk pastikan.

Apam Kampung Map of Kampung Apam - detailed map of Kampung Apam. The ViaMichelin map of Kampung Apam: get the famous Michelin maps, the result of more than a century of mapping experience. Resepi Apam Kampung Gebu. apam adalah kuih yang memang sudah ada dari zaman dulu dulu tok nenek kita dan sangat mudah disediakan. untuk menyediakanyqa juga sangat mudah kerana tak ada. You can have Apam Kampung using 11 ingredients and 8 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Apam Kampung

  1. It's of Bahan A.
  2. It's 1 1/4 cawan of gula perang*.
  3. You need 2 1/4 of cwn air*.
  4. You need 2 helai of daun pandan*(* di masak dan sejukkan, tapiskan).
  5. Prepare of Bahan B.
  6. It's 11 gm of yis mauripan.
  7. Prepare 1/2 of cwn air suam.
  8. Prepare 1 of sudu kecil gula halus.
  9. Prepare C of Bahan.
  10. You need 4 of cwn tepung gandum.
  11. You need of secubit garam.

Apam kampung antara resipi terbaik yang paling mudah hendak disediakan. Hanya campurkan kesemua adaunan dan biarkan diperap seketika sebelum dikukus hingga masak. Apam balik is a crispy and fluffy Asian pancake turnover filled with roasted peanuts, sugar, creamy sweet corn, some butter and then folded into half. Sedappnya dapat makan Apam Kampung ni.

Apam Kampung instructions

  1. Cara-Cara 1.Masak bahan2 (A) bertanda* hingga gula larut,tapiskan dan sejukkan..
  2. 2.Dalam bekas lain, bancuh bahan B dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih..
  3. 3.Satukan bahan C ke dlm mangkuk besar dan masukkan sekali air gula yg telah sejuk tadi.(Kacau guna whisk je hingga sebati).
  4. 4.Gaul sebati dan masukkan bahan B tadi. Gaulkan, setelah sebati, tutup dan biarkan perap selama 1 jam..
  5. 5.Lenserkan loyang 10x10x3 inci dngn sedikit minyak dan tuangkan adunan ke dlm loyang dan biarkan selama 10 minit. Kukus adunan selama 40 minit.
  6. 6.Biarkan kuih betul2 sejuk barulah di potong dngn menggunakan pisau tajam dngn cara spt gergaji kedepan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat..
  7. 7.Sedap di makan bersama kelapa parut putih yg di gaul dngn sedikit garam..
  8. **UNTUK POTONGAN KUIH NI AZNIE POTONG GUNA BENANG JE SEPERTI SELALU KALAU BUAT APAM...HIHIHIHI.

Seingat saya dulu Warna pink ade kelapa Tu Kan. saya. Aduhhh ngantuknya mata, ingat ni Ok entri kali ni mat share resipi apam, mungkin anda ada resipi apam yang bess, apa kata share. Hari ini kami siarkan resepi apam kampung cornetto yang cantik habis. Takde guna baking soda atau baking powder ya untuk naikkan apam kampung ni jadi. Кадры из видео Resepi Apam Kampung (Apam Gula Merah). Projek apam semasa bercuti CNY di kampung.