Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

How to Prepare Appetizing Acar Timun Mentah

Acar Timun Mentah. Selain acar timun yang populer tersebut, terdapat juga jenis acar lainnya yang dibuat khusus untuk makanan tertentu seperti acar kuning, acar nanas, acar bawang, acar ikan, dan masih banyak lagi. Acar timun mentah ini adalah antara sayur yang disediakan dalam majlis kenduri kendara di Kelantan. Sangat cepat disediakan dan rasanya pula sedap dan tak menjemukan.

Acar Timun Mentah Acar adalah jenis awetan makanan yang memakai cuka dan air garam. Resepi Acar Timun Mentah yang sesuai dimakan bersama nasi minyak, nasi tomato atau nasi berperisa yang lain. Sebab tu lah dipanggil acar mentah dan bahan-bahan pun mudah sahaja. acar timun mentah ini adalah antara sayur yang biasa disediakan dalam majlis kenduri dan dalam majlis aqiqah. acar ini cukup berminyak sebab kandungan cuka yang tinggi. memang menyediakan. You can cook Acar Timun Mentah using 8 ingredients and 2 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Acar Timun Mentah

  1. You need 1/2 of biji lobak merah.
  2. Prepare 1/2 of biji timun.
  3. Prepare Sedikit of nanas.
  4. Prepare of Sebiji bawang besar.
  5. Prepare of Sebiji lada merah.
  6. You need 1 1/2 of sudu besar gula.
  7. It's 1/2 of sudu besar garam.
  8. You need 1 of sudu besar cuka.

Anda juga bisa membuat acar dalam jumlah banyak dan menyimpannya di kulkas. Resep Acar Timun Mentah Wortel dan Nanas - Acar mentah tidak hanya dihidangkan sebagai cara untuk membuat selera makan bertambah. Kami berusaha mempermudah berbagai macam barang terbeli dan terjual (kurir) yg mengutamakan kejujuran dan mutu baik dalam bekerja. Acar mentah tidak hanya dihidangkan sebagai cara untuk membuat selera makan bertambah.

Acar Timun Mentah step by step

  1. Sagat atau hiris kan lobak merah dan timun. Nanas potong kecik2. Satukan dalam satu bekas. Ketepikan..
  2. Bawang merah dimayang dicampur bersama lada merah yang dihiris disatukan dalam bekas yang boleh ditutup. Masukkan gula, garam dan cuka.. Tutup tudung dan goncang 5 saat. Lepas tu campurkan dengan lobak merah, timun dah nanas tadi. Tutup dan goncang lagi 10 saat.masa ni gula x hancur elok lagi. Tapi x pe. Nnt dah simpan dalam peti gula tu akan hancur. Klu xde bekas nak letak dalam Mangkuk pun boleh.kacau sehingga gula hancur. Boleh terus dihidang untuk di makan..

Lebih dari sekedar pelengkap atau pendamping maupun sebagai menu penyegar, akan tetapi acar mentah. Apa media tanam yang baik untuk menanam timun dalam polybag atau pot? Tips Berkebun - Mentimun atau timun merupakan tanaman sayuran buah yang banyak disukai. Ada acar kuning, acar merah dan beberapa buah dapat kamu olah menjadi acar. Contoh acar mentah ialah acar timun dan jelatah.