Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recipe: Appetizing Apam tapai nasi

Apam tapai nasi. Kue mangkok kue yang banyak diminati orang banyak terutama saya,salah satu kue tradisional yang mudah di temui di pasar-pasar ini begitu sedap.cara buat kue.. Tapai (also tapay or tape), is a traditional fermented preparation of rice or other starchy foods, and is found throughout much of Southeast Asia, especially in Austronesian cultures, and parts of East Asia. It refers to both the alcoholic paste and the alcoholic beverage derived from it.

Apam tapai nasi Hiaskan dengan kelapa parut yang digaul sedikit garam. Ha satu lagi tapai iaitu tapai nasi, tapi jarang orang yang makan tapai nasi ni. Nak makan pun boleh tapi biasanya tapai nasi digunakan dalam bahan buat apam eno dan berbagai apam lagi yg gunakan. You can cook Apam tapai nasi using 12 ingredients and 19 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Apam tapai nasi

  1. Prepare of tepung beras.
  2. You need of tepung gandum.
  3. It's of gula pasir.
  4. You need of air.
  5. Prepare of s/t yis segera.
  6. It's of s/t baking powder.
  7. Prepare of pewarna makanan.
  8. You need of Tapai nasi.
  9. You need of nasi putih - lepas masak biar sejuk.
  10. Prepare of ragi (1 sudu teh paras rata).
  11. You need of sudu air.
  12. It's of sudu gula.

Makan tapai sambil mkn nasi minyak pengantin. 🎦 Tapai. Tapai (ta-pie) or tape (ta-peh), sometimes referred to as peuyeum (from Sundanese language), is a traditional fermented food and a rice wine found. Selamat mencuba resepi apam nasi kukus yang best sangat ciciah dengan kelapa parut. Apam balik is a crispy and fluffy Asian pancake turnover filled with roasted peanuts, sugar, creamy sweet corn, some butter and then folded into half.

Apam tapai nasi step by step

  1. 💋Masak air dan gula, kacau hingga gula larut, jangan sampai mendidih..
  2. 💋Campurkan tapai, tepung gandum dan tepung beras, gaul hingga rata...
  3. 💋Tuang air gula yang masih panas,gaul hingga sebati, dan tidak ada berketul ketul....
  4. 💋Masukkam yis,gaul lagi hingga rata....
  5. 💋Tutup adunan dengan kain basah.. Kemudian perap selama 30 minit..
  6. 💋Adunan akan berbuih dan kembang....
  7. 💋Masukkan baking powder, gaul hingga sebati dan tiada lagi buih-buih yang tinggal...
  8. 💋Panaskan kukusan dengan api besar hingga mendidih...
  9. 💋Panaskan acuan kedalam kukusan terlebih dahulu.. (Ni penting ye.. Acuan kena batul2 panas.. Baru kuih naik cantik nanti..acuan dilarang sama sekali disapu ngan minyak).
  10. 💋Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian.. Dan warnakan ikut selera..
  11. 💋Gaul rata, kemudian terus tuang ke dalam acuan yang panas tadi (isi penuh) dan segera masukkan ke dalam kukusan yang telah mendidih tadi....
  12. 💋Kukus selama 20 minit dengan menggunakan api besar.., dan jangan sesekali dibuka tutup kukusan selagi belum cukup 20 minit....
  13. 💋penutup kukusan seeloknya dibalut ngan kain.. Supaya air xmenitis atas kuih....
  14. 💋Siap.. Sejukkan dahulu selama 20-25 minit sebelum dikeluarkan dari acuan.. Keluarkan perlahan2 ye...
  15. 💋Bole la dihidangkan bersama kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam...
  16. 🎈Note🎈 📣pastikan ragi masih aktif, cara mengujinya dengan mencampurkan ragi ke larutan gula+air suam, jika berbuih maknanya yis masih aktif. 📣 gunakan baking powder yang masih baik.. 📣kukusan harus benar2 panas, gunakan API BESAR. 📣 pastikan buih adunan tiada sebelum dituang kedalam acuan....
  17. 📣Pastikan acuan tidak disapu ngan minyak.. Kerana adunan akan naik je.. Tapi tak mekar...walau pn sudah menggunakan yis, baking powder, dan kukus api besar..
  18. Cara buat tapai nasi... 1.Biar nasi sejuk dan leraikan.. 2. Pecahkan ragi @ tumbuk halus 3. Masukkan serbuk ragi dalam tapis th dan ayak rata ke atas nasi yang sudah diserakkan 4. Tabur pula gula dan rejiskan sedikit air. 5. Gaul rata dengan menggunakan sudu. 6. Masukkan nasi yang sudah digaul ragi ke dalam bekas bertutup rapat dan peram selama 2 hari.
  19. ** Juga boleh dibungkus- bungkus menggunakan daun pisang  atau daun nipah muda ******Tips...gunaka nasi yang baru dimasak dan dibiarkan sejuk.Elakkan guna nasi lebihan yang tidak habis dimakan kerana mungkin ada terkena sisa lauk dsbnya... hasilnya tidak secantik nasi segar....

Untuk lebih lazat cicah dengan kelapa parut putih yang telah gaul sedikit garam. Selain resepi apam nasi, kami juga menulis resepi sedap dan mudah lain yang mendapat. Apam balik ni saya sediakan pagi pagi lagi sebagai menu sarapan, lebih lebih lagi pagi esok Boy akan berangkat kembali ke kampus. Saya sebenarnya sudah mula terasa sedih dan sayu bila. Jika ada lebihan nasi selepas anda makan malam, anda jangan buang.