Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recipe: Delicious Apam mekar yang lembut dan gebu

Apam mekar yang lembut dan gebu. Apam Mekar adalah antara kuih tradisional yang menjadi kegemaran ramai. Ambil sedikit adunan dan warnakan ikut warna. Apam mekar merupakan kuih yang tidak lekang oleh masa.

Apam mekar yang lembut dan gebu Kuih apam mekar biasanya dijadikan sebagai camilan untuk acara mahupun majlis-majlis. The first ever recipe video made! All the steps and the preparation of the ingredients are done by my sister. You can cook Apam mekar yang lembut dan gebu using 9 ingredients and 3 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Apam mekar yang lembut dan gebu

  1. Prepare of biji telur.
  2. Prepare of camt esen vanila.
  3. It's of susu uht.
  4. You need of gula pasir halus.
  5. Prepare of tepung gandum.
  6. You need of tepung jagung.
  7. Prepare of camb ovalette.
  8. Prepare of serbuk koko di bancuh bersama air panas.
  9. It's of camt perwarna coklat.

Baru la apam menjadi lembut, gebu dan mekar cantik secantik bunga mekar di taman. Air aiskrim soda yang saya guna untuk buat apam ni jenama Selain apam mekar ni, saya ada juga buat apam susu yang gebu dan sangat mudah. Cara Membuat Apam Nasi Yang Gebu, Lembut dan Sedap. TIPS: Untuk mengetahui apam sudah masak atau belum, cucuk apam tadi dengan lidi dan jika kering lidi tersebut bermakna apam sudah masak.

Apam mekar yang lembut dan gebu step by step

  1. Satukan telur, esen vanila, susu, gula, tepung gandum dan tepung jagung ke dalam mangkuk adunan. - Putar sehingga adunan sebati selama lebihkurang 2 minit. - Kemudian masukkan ovelatte..
  2. Putar sehingga adunan menjadi kembang dan bertukar menjadi berwarna putih krim. - Bahagi adunan kepada 2 bahagian. - 1 bahagian masukkan bancuhan serbuk koko dan perwarna coklat. kacau rata. - 1 bahagian lagi biarkan warna asal. - Masukkan ke dalam piping plastik..
  3. Sedia acuan. Tuang adunan berselang seli warna coklat dan putih ke dalam acuan. - Buat sehingga penuh acuan. - Kukus selama lebihkurang 20-25 minit menggunakan api kuat..

Dengan cara pengolahan yang baik dan benar akan menghasilkan kue apem yang mekar, sehingga selain enak kue Kue apem pada umumnya dibuat dengan bahan dasar tepung beras dan tambahan gula merah. Untuk membuat sajian kue apem semakin spesial biasanya diberi bahan tamabahan. Resepi Apam Mekar Tepung Beras yang gebu, lembut dan cantik sangat kejadiannya. Caranya cukup mudah dan cepat pula disediakan. Resipi ni diambil dari Kak Fida/MyResipi.