Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recipe: Tasty Apam mekar

Apam mekar. Apam Mekar yang Lembut dan Gebu. Projek apam semasa bercuti CNY di kampung. Selain apam mekar ni, saya ada juga buat apam susu yang gebu dan sangat mudah.

Apam mekar Apam Mekar adalah antara kuih tradisional yang menjadi kegemaran ramai. Sesuai dinikmati pada bila-bila masa, Apam Mekar ini juga mudah untuk disediakan. Apam mekar merupakan kuih yang tidak lekang oleh masa. You can cook Apam mekar using 8 ingredients and 7 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Apam mekar

  1. You need of tepung gandum.
  2. You need of gula.
  3. You need of susu segar/susu cair.
  4. Prepare of biji telur gred A.
  5. Prepare of sdb ovelete.
  6. Prepare of sdk esen vanila.
  7. You need of Pewarna pilihan.
  8. Prepare of Papercup ikut saiz yg kita mahu.

Kuih ini memiliki tekstur yang gebu, lembut dimulut dan sedap. Kali ini kami akan berkongsi resepi apam mekar yang patut anda cuba ! Based adunan ori, bahagian atas letak adunan berwarna. Pandai pandai jer menukar nama jadi Apam Mekar Setaman.

Apam mekar step by step

  1. Mula² ayakkan tepung & masukkan semua bahan² kedlm mixer.
  2. Putar pada kelajuan perlahan 1 minit.
  3. Selepas 1 minit tukar pada kelajuan yg maxima selama 7-8 minit.
  4. Adunan akan menjadi warna putih & gebu stop mixer & bahagikan kepada beberapa warna yg hendak kita guna.
  5. Masukkan dlm piping bag & paipkan kedlm papercup..nak buat corak pun boleh..nak buat plain je pun boleh..ikut kreativiti masing² ye.
  6. Panaskan kukusan & kukus apam tadi dengan api yang kuat.
  7. Selamat mencuba.

Hahaha jangan marah ya tuan punya resepi. Tapi apa apa pun saya sangat berpuashati menengokkan ianya mekar berkembang. Кадры из видео APAM SENYUM MEKAR ANTI GAGAL #CaraCikDyg. Resepi Apam Mekar Tepung Beras yang gebu, lembut dan cantik sangat kejadiannya. Caranya cukup mudah dan cepat pula disediakan. Resipi ni diambil dari Kak Fida/MyResipi.