Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recipe: Yummy Apam Kukus KUMBANG

Apam Kukus KUMBANG. Resepi apam susu kukus ini hanya menggunakan bahan-bahan yang ringkas tapi Pernah fikir tak kenapa apam kukus ni gebu ? Salah satu faktornya adalah penggunaan telur yang banyak. Hi Semua, bersua lagi kali ini, jom kita lihat resepi Apam kukus coklat.

Apam Kukus KUMBANG Di antaranya adalah apam kukus, apam balik, apam pisang, apam beras, apam berkuah, apam Apam Kukus ini bolehlah nak menjamu selera bersama seisi keluarga. Resep Bolu Pisang dengan cara dikukus ini mungkin memang kurang populer dibandingkan dengan resep bolu panggang atau jenis bolu kukus yang lain. Tetapi kalau masalah rasa, kue pisang ini tidak. You can cook Apam Kukus KUMBANG using 12 ingredients and 15 steps. Here is how you achieve that.

Ingredients of Apam Kukus KUMBANG

  1. Prepare of Tepung serbaguna/Tepung kek.
  2. Prepare of Serbuk penaik.
  3. Prepare of Telur.
  4. Prepare of Gula tepung.
  5. It's of Santan (Kara).
  6. It's of Esen vanila.
  7. You need of Pengemulsi (Ovalett).
  8. It's of Pewarna Merah Jambu/Merah.
  9. You need of Pewarna hitam/Serbuk Arang Organik.
  10. It's of Cawan Kertas berukuran 6 cm.
  11. Prepare of 👉 Inti.
  12. It's of Cip Coklat.

Resepi Apam Kukus Coklat yang lembap dan gebu, dan paling utama sekali kuih ini amat mudah disediakan. Apam coklat ni sangat mudah untuk dibuat kerana tidak memerlukan mixer. Sebenarnya ni kali pertama saya buat apam coklat ni. Terdapat pelbagai jenis sajian pisang termasuklah dalam bentuk kuih seperti apam.

Apam Kukus KUMBANG instructions

  1. Sediakan bahan-bahan.
  2. Masukkan cawan kertas ke dalam acuan kuih talam/acuan apam kukus. Ketepikan.
  3. Pukul telur dan gula tepung sehingga pucat dan mengembang.
  4. Ayak tepung serbaguna dan serbuk penaik. Ketepikan.
  5. Masukkan tepung yang telah diayak dan santan secara bergilir-gilir ke dalam adunan telur sambil dikacau berterusan sehingga sebati..
  6. Masukkan esen vanilla dan emulsi, dan pukul adunan sehingga elastik dan mengembang.
  7. Masukkan 2 sudu besar adunan berwarna putih ke dalam palstik piping bag, ikat, gunting sedikit pada hujungnya dan ketepikan. Masukkan 5 sudu besar adunan ke dalam mangkuk dan tambahkan beberapa titis pewarna hitam, gaul rata dan masukkan ke dalam plastik piping bag, ikat dan gunting sedikit pada hujungnya. Ketepikan.
  8. Tambahkan beberapa titis pewarna makanan berwarna merah jambu/pink, ke dalam mangkuk adunan kemudian gaul sehingga rata, dan masukkan ke dalam plastik piping bag, ikat dan gunting sedikit pada bahagian hujungnya, ketepikan.
  9. Paipkan adunan berwarna merah jambu ke dalam acuan sehingga setengah penuh, masukkan cip coklat, paipkan lagi adunan berwarna merah jambu sehingga hampir penuh, paipkan adunan berwarna hitam dalam bentuk +/salib, ikutkan langkah seperti di dalam gambar 👉.
  10. Paipkan adunan berwarna hitam, dalam bentuk kepala kumbang, seperti dalam gambar, paipkan bentuk polkadot pada bahagian badan kumbang, paipkan bentuk mata dengan menggunakan adunan berwarna putih kemudian tambahkan dengan sedikit adunan berwarna hitam, tengok langkah seperti di dalam gambar 👉 Ulang sehingga selesai.
  11. Panaskan pengukus jangan terlupa untuk membalut penutupnya dengan kain, kukus apam selama 15 minit dengan menggunakan api sederhana. Selepas masak, keluarkan dan biarkan untuk sejuk.
  12. Apam Kukus Kumbang sedia untuk dihidangkan.
  13. Comelnya 😍😍😍😁.
  14. Nikmatilah 😘😘😘.
  15. Semoga berjaya.

Proses pembuatannya juga mengambil masa yang pendek. Kumbang adalah sekelompok serangga yang membentuk ordo Coleoptera /koʊliːˈɒptərə/. Alasi dengan mangkuk kertas/cake cup warna putih polos, sisihkan. Kukus adonan di dalam dandang panas di atas api kecil hingga mengembang (tidak merekah) dan. As Salam dan Salam Sejahtera, Alhamdulillah.