Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

How to Make Perfect Acar Timun Mentah

Acar Timun Mentah. Selain acar timun yang populer tersebut, terdapat juga jenis acar lainnya yang dibuat khusus untuk makanan tertentu seperti acar kuning, acar nanas, acar bawang, acar ikan, dan masih banyak lagi. Acar timun mentah ini adalah antara sayur yang disediakan dalam majlis kenduri kendara di Kelantan. Sangat cepat disediakan dan rasanya pula sedap dan tak menjemukan.

Acar Timun Mentah Acar adalah jenis awetan makanan yang memakai cuka dan air garam. Resepi Acar Timun Mentah yang sesuai dimakan bersama nasi minyak, nasi tomato atau nasi berperisa yang lain. Sebab tu lah dipanggil acar mentah dan bahan-bahan pun mudah sahaja. acar timun mentah ini adalah antara sayur yang biasa disediakan dalam majlis kenduri dan dalam majlis aqiqah. acar ini cukup berminyak sebab kandungan cuka yang tinggi. memang menyediakan. You can have Acar Timun Mentah using 7 ingredients and 3 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Acar Timun Mentah

  1. It's 1 of btg timun.
  2. Prepare 1 of btg lobak merah.
  3. It's 3 of tangkai cili hidup.
  4. You need 1 of biji bawang Holland.
  5. Prepare 5 tbs of cuka.
  6. It's 5 tbs of gula kasar.
  7. You need of Garam secukup rasa.

Anda juga bisa membuat acar dalam jumlah banyak dan menyimpannya di kulkas. Resep Acar Timun Mentah Wortel dan Nanas - Acar mentah tidak hanya dihidangkan sebagai cara untuk membuat selera makan bertambah. Kami berusaha mempermudah berbagai macam barang terbeli dan terjual (kurir) yg mengutamakan kejujuran dan mutu baik dalam bekerja. Acar mentah tidak hanya dihidangkan sebagai cara untuk membuat selera makan bertambah.

Acar Timun Mentah instructions

  1. Potong timun (buang bahagian tengah) dan lobak merah memanjang. Bawang Holland dan cili hidup potong nipis..
  2. Kemudian, gaulkan semua bahan bersama gula kasar, garam dan cuka di dalam mangkuk besar..
  3. Apabila dah sebati dan rasa agak² cukup selera sendiri boleh simpan di dalam kontena dan simpan dalam peti sejuk. 👩‍🍳.

Lebih dari sekedar pelengkap atau pendamping maupun sebagai menu penyegar, akan tetapi acar mentah. Contoh acar mentah ialah acar timun dan jelatah. Acar timun merupakan hidangan Melayu yang selalu disajikan dengan nasi minyak. Ada acar kuning, acar merah dan beberapa buah dapat kamu olah menjadi acar. Apa media tanam yang baik untuk menanam timun dalam polybag atau pot?