Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recipe: Perfect Apam Tepung Beras #phopbylinimohd #task2

Apam Tepung Beras #phopbylinimohd #task2. Kuih Apam Tepung Beras atau juga dipanggil ''apom'' merupakan sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia. Kuih apam ini biasanya dibuat sebiji-sebiji dan bewarna putih. Kadang-kala pewarna dicampur bagi menghasilkan apam yang bewarna-warni.

Apam Tepung Beras #phopbylinimohd #task2 Beza dengan kuih apam yang dikukus, apam tepung beras ni menggunakan juga tepung gandum dan yis. Bila yis kembang dalam adunan,memang gebu dan lembut la. BACA DI LINK BARU : Resepi. You can have Apam Tepung Beras #phopbylinimohd #task2 using 8 ingredients and 7 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Apam Tepung Beras #phopbylinimohd #task2

  1. Prepare of tepung beras.
  2. You need of susu segar/santan.
  3. It's of gula pasir.
  4. You need of sudu kecil esen vanilla.
  5. Prepare of sudu kecil baking powder.
  6. You need of Pewarna pilihan.
  7. It's of kelapa parut muda.
  8. Prepare of garam.

Projek apam semasa bercuti CNY di kampung. Apam Tapai Tepung Beras atau juga dikenali sebagai Apam Beras atau Apam Tapai Nasi adalah kuih yang sangat digemari ramai. Ini kerana teksturnya yang gebu dan lembut memang sangat sesuai. Rice flour cakes aka apam tepung beras.

Apam Tepung Beras #phopbylinimohd #task2 step by step

  1. Bahan utama yang diperlukan.
  2. Satukan ke semua bahan dan kacau rata sehingga ia tidak berketul.
  3. Adunan itu perlulah cair sebegini..
  4. Sementara itu kelapa parut tadi di gaul dengan sedikit garam dan dikukus seketika..
  5. Adunan tadi di bahagi kepada tiga dan di letakkan pewarna pilihan. Kemudian di masukkan ke dalam acuan kecil dan dikukus selama 7-9 minit. Kukusan mestilah di panaskan terlebih dahulu sebelum di kukus..
  6. Nota : tudung periuk kukusan hendaklah di balut dengan kain supaya air panas tidak menitik di atas kuih nanti..
  7. Apam yang dah siap di kukus di sejukkan dahulu kemudian baru di salut dengan kelapa parut tadi. Siap di hidang minum petang dengan teh o panas.

Tepung beras adalah tepung yang terbuat dari beras dengan proses penggilingan. Nutrisi yang terkandung dalam tepung beras pun dianggap lebih baik daripada tepung terigu dan tidak memiliki. Beda tepung beras dengan tepung terigu. Tepung terigu paling umum dikonsumsi sehari-hari karena sifatnya yang serba guna. Anda bisa menggunakan tepung ini untuk berbagai macam panganan.