Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Easiest Way to Make Yummy Resipi Bebola Kentang Keju Ayam

Resipi Bebola Kentang Keju Ayam.

Resipi Bebola Kentang Keju Ayam You can cook Resipi Bebola Kentang Keju Ayam using 13 ingredients and 6 steps. Here is how you achieve it.

Ingredients of Resipi Bebola Kentang Keju Ayam

  1. It's 3 of biji potato (600 gram).
  2. It's 3 sudu makan of susu tepung.
  3. You need 300 gram of ayam kisar (boleh gunakan daging lembu kisar).
  4. You need 5 sudu makan of keju parmesan (boleh ganti cheddar).
  5. It's 4 sudu makan of parsley kering.
  6. You need 2 of telur (asingkan bahagian kuning dan putih. Bahagian kuning untuk campuran kentang, bagian putih sebagai pelekat tepung).
  7. It's 1 of kiub pati ayam.
  8. Prepare of Lada putih.
  9. It's of Garam secukupnya.
  10. It's 100 gram of breadcrumb.
  11. It's of Kisar.
  12. Prepare 5 ulas of bawang putih.
  13. It's 1 of biji bawang kuning (saiz kecil).

Resipi Bebola Kentang Keju Ayam instructions

  1. Rebus kentang hingga lembut (cucuk dengan garpu, jika mudah ditembus dan agak hancur, tanda sudah lembut). Lumatkan kentang..
  2. Campur kentang yang sudah dilembutkan dengan 1 sudu teh garam, 2 sudu makan parsley, keju parmesan dan susu tepung. Kacau hingga rata..
  3. Tumis bawang putih dan bawang kuning sampai matang. Masukkan ayam, 1 kiub pati ayam, lada putih, dan 2 sudu makan parsley. Masak sampai matang..
  4. Masukkan ayam tumis ke dalam campuran kentang sampai rata. Simpan dalam peti sejuk minimum 3 jam (saya simpan selama semalam)..
  5. Keluarkan adunan dari peti sejuk kemudian campur dengan kuning telur sampai rata. Siapkan putih telur dan breadcumbs dalam wadah berbeza. Ambil 1 sudu makan adunan kentang dan buatkan bentuk bulat/oval. Celupkan dalam putih telur kemudian celupkan dalam breadcrumbs. Lakukan sampai habis. Nota: bentuk dan saiz boleh sesuka hati tapi jangan terlalu besar supaya mudah matang hingga meresap ke dalam ketika digoreng..
  6. Goreng kroket hingga kecokelatan dengan api kecil. Sajikan panas..