Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Easiest Way to Prepare Perfect Ayam telur masin

Ayam telur masin. Kini anda boleh hasilkan telur masin homemade untuk hidangan keluarga ahnya menggunakan telur ayam. Lebih mudah, murah dan hasilnya pun sedap. Keunikan rasa telur masin membuatkan ayam goreng ini bertambah lagi kelazatannya!

Ayam telur masin Siapa yang dah pernah cuba resepi butter chicken, patut cuba resepi ni. Telur masin merujuk kepada telur yang diawet dengan menggunakan garam bagi mengekalkan ketahanannya. Jenis telur masin yang paling popular adalah telur itik. You can cook Ayam telur masin using 9 ingredients and 5 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Ayam telur masin

  1. Prepare 5 keping of ayam dada.
  2. Prepare 5 ulas of bawang putih.
  3. Prepare 5 of tangkai cili.
  4. It's 2 of sudu butter.
  5. It's 2 of tangkai daun kari.
  6. Prepare 1 keping of cheese chedar.
  7. Prepare 100 ml of susu cair atau susu sejat.
  8. Prepare 1 of sudu garam.
  9. Prepare 1 of sudu serbuk perasa.

Ini adalah kerana kuningnya yang lebih besar, tetapi telur ayam turut boleh dijadikan telur masin. Goreng ayam dahulu dengan bahan goreng ayam. Jika bahagian ayam terlalu besar, potong. Atau ada juga bisa menggantinya dengan telur bebek kalau Langkah kedua adalah membuat telur ayam fuyunghainya.

Ayam telur masin step by step

  1. Potong ayam dadu dan digoreng. Angkat letak tepi dahulu..
  2. Telor masin di rebus dan di lenyek halus.
  3. Tumis bawang putih dan cili sehingga naik bau. Masukkan daun kari..
  4. Masukkan butter dan telur masin tadi. Letakkan susu. Di gaul hingga rata..
  5. Letakkan cheese.masukkan ayam yang di goreng tadi. Sehingga rata. Dah siap..

Ini resepi ayam telur masin yang cukup enak bila dinikmati bersama sepinggan nasi panas. Malah ia merupakan hidangan yang cukup lazat dan sangat menyelerakan terutama bagi peminat telur masin! Untuk rasa telur masin yang lebih menyengat, gandakan penyediaan sos telur masin dan hidang sebagai sos pencicah. Telur masin rebus dibuang kulit dan dihancurkan. Udang dibersihkan dan digaul dgn garam dan serbuk kunyit.