Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

How to Prepare Appetizing Ayam masak thai

Ayam masak thai. Saya sebenarnya amat terkejut dengan berita perceraian yang saya dengar. Jika dah jemu dengan menu Ayam Pedas, Ayam Halia, Ayam Sambal, Ayam Kicap dan sebagainya, apa kata hari ni cuba menu Ayam Masak Thai ni pula. Tak pun ayam masak kicap dan ayam goreng?

Ayam masak thai Boleh tahan sedap jugak ayam masak Thai ni. Lebih kurang rasa macam ayam masak cili padi. Antara bahan yang penting dalam resepi ayam masak Thai ni ialah daun limau purut. You can have Ayam masak thai using 20 ingredients and 5 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Ayam masak thai

  1. You need 4 of biji bawang merah.
  2. You need 3 ulas of bawang putih.
  3. You need 1 of ketul kunyit hidup.
  4. Prepare 4-5 of cili besar.
  5. It's 1-2 of cili hijau.
  6. It's 5-6 of cili merah(boleh tambah bagi yg suka pedas).
  7. You need Sedikit of air (untuk blend).
  8. It's of Bahan untuk masak ayam thai.
  9. Prepare 5 of ketul ayam.
  10. Prepare of Suku sudu kecil garam.
  11. You need 1 of sudu kecil serbuk kunyit.
  12. Prepare of Minyak secukup nya.
  13. Prepare 3 batang of serai di titik.
  14. Prepare 5-6 helai of daun limau purut.
  15. Prepare 2 of sudu besar sos cili.
  16. Prepare 1 of setengah sudu besar sos tiram.
  17. Prepare of Air secukup nya untuk kuah.
  18. Prepare Sedikit of gula melaka.
  19. Prepare of Garam secukup rasa.
  20. It's of Setengah biji bawang holland (untuk hiasan).

Seperti kebanyakan masakan Thai yang lain, masakan ayam masak paprik ini memang kaya dengan pelbagai rasa seperti pedas, masam dan manis. Selera makan anda pasti akan terbuka bila. Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai…ditambah pulak dengan perahan jus. Bila tiba saja bulan Ramadan pasti para ibu pening fikirkan juadah untuk disajikan kepada keluarga dan tetamu yang datang ke rumah.

Ayam masak thai step by step

  1. Masuk semua bahan-bahan untuk dikisar dalam blender dan kisar halus Gaul ayam bersama serbuk kunyit. Panasakan minyak. Goreng separuh masak. Ketepikan ayam..
  2. Keluarkan minyak gorengan ayam, tinggal dalam anggaran 2 senduk. Tumis serai sehingga naik baunya, dan kemudian masukkan bahan kisar halus. Kacau sehingga pecah minyak dan warna bertukar sedikit gelap. Anggaran 10 minit..
  3. Masukkan separuh daun limau purut yang dibuang tulang tengah daunnya. Kacau sampai naik bau daun limau purut. Masukkan ayam goreng separuh masak tadi, diikuti sos cili, sos tiram dan tambah sedikit air supaya berkuah. Tutup sekejap supaya ayam masak dan meresap kuah..
  4. Tambah baki lagi separuh daun limau purut. Masukkan sedikit gula melaka dan garam secukup rasa. Tambah hirisan bawang Holland. Kacau sampai layu..
  5. Tutup api. Perah jus limau nipis ke dalam masakan, perah sikit dulu dan rasa. Kalau kurang masam boleh tambah lagi dan kacau sebati. Hias dengan taburan daun limau purut dan hirisan cili merah. Sedap dimakan dengan nasi putih panas. Selamat mencuba gaisss😋☺.

Kalau korang selalu mengejar masa untuk masak malam, bolehlah try resipi-resipi masakan Thai ringkas ni. Ayam masak merah is a Malaysian traditional dish. This literally means chicken "cooked-red" in English. It is a casserole of chicken pieces in dried chillies sambal. Ayam masak kicap ialah menu pilihan kegemaran ramai.