Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recipe: Perfect Ayam Masak Kuah Satay

Ayam Masak Kuah Satay. Mom's Favorite Recipes: Comfort Food from a Malaysian Kitchen. For a limited time only, download FREE eCookbook here: Like the "Medan Selera" cookbooks, the. BAHAN KUAH: Ayam dengan tulang sesuai selera.

Ayam Masak Kuah Satay Kuah satay akan menjadi pekat apabila ia sudah sejuk. Jadi, pandai pandailah nak mengagak banyak mana air yang hendak diletak. resepi satay ayam mudah yang sangat sedap bila dihidangkan bersama ketupat atau nasi himpit. satay yang popular di malaysia ialah satay kajang yang dihidangkan dengan sambal asing. jadi kalau nak pedas kita letaklah sambal itu. yang membuat resepi ini sangat sedap ialah bumbu kuah kacang. Kuah hendaklah dikacau sentiasa setelah dimasukkan kacang tadi. You can have Ayam Masak Kuah Satay using 15 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Ayam Masak Kuah Satay

  1. Prepare 9 of ketul ayam (bahagian paha dan pangkal paha).
  2. Prepare 1 1/2 of sudu kecil (sudu kfc) garam kunyit.
  3. Prepare of Minyak untuk menggoreng.
  4. It's 1/2 of inci lengkuas.
  5. Prepare 1 of inci halia.
  6. Prepare 7-8 of biji bawang merah.
  7. You need 1 1/4 cawan of air.
  8. It's 3 batang of serai.
  9. It's 1/2 of senduk minyak masak.
  10. Prepare 3 of sudu besar cili kering kisar.
  11. Prepare 2 cm of gula melaka.
  12. It's 2 of sudu kecil gula putih.
  13. Prepare 1/2 of sudu kecil pes asam jawa.
  14. It's 1/4 of sudu kecil garam.
  15. You need 1/4 cawan of kacang tanah (dikisar kasar).

Jika inginkan kuah yg lebih pekat, renihkan kuahnya lebih lama. Resepi Kuah Kacang Satay - Sau kacang lazat sepatutnya mempunyai rasa pedas, manis, asin dan lemak. sos terbaik kacang ketika dihidangkan dengan sate dan nasi kubis. tetapi kemasukan saya hari ini saya akan menyediakan sos kacang dengan sate kajang.tanda sos kacang yang dimasak dengan. Selain satay lembu dan ayam, ada pelbagai macam jenis satay seperti : satay arnab, satay hati, satay pedal, satay perut, dan satay ikan. Kelezatan satay belum sempurna apabila tidak dilengkapi dengan kuahnya.

Ayam Masak Kuah Satay step by step

  1. Gaulkan ayam dengan garam kunyit. Gorengkan ayam sehingga separuh masak. Angkat dan toskan..
  2. Sediakan bahan-bahan. Masukkan halia, lengkuas, bawang merah dan 1/4 cawan air ke dalam pengisar. Kisar halus..
  3. Panaskan minyak dan masukkan gula putih (petua untuk menjadikan sambal lebih sedap). Tumis serai dan bahan-bahan kisar sehingga naik bau. Kemudian, masukkan cili kisar..
  4. Masak bahan-bahan tersebut sehingga pecah minyak. Masukkan air, asam jawa, gula melaka dan garam. Kacau seketika sehingga mendidih. Kemudian, masukkan kacang tanah yang telah dikisar kasar. Kacau..
  5. Setelah agak pekat, masukkan ayam yang telah digoreng. Kacau sebati. Siap dan sedia untuk dihidangkan..

Ciri khas orang melayu ialah memakan satay dengan kuah kacang. Masukkan ayam masak sambil diaduk hingga ayam berubah warna. b. Tuang santan encer dan air, masak sampai ayam empuk. e. Tunggu sampai kuah menyusut dan ayam empu. Satay (/ˈsæteɪ/ SA-tay, /ˈsɑːteɪ/ SAH-tay), or sate in Indonesian and Malay spelling, is a Southeast Asian dish of seasoned, skewered and grilled meat, served with a sauce.