Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Recipe: Appetizing Ayam percik (bakar)

Ayam percik (bakar). Menu apa yang menjadi pilihan untuk berbuka hari ini? Apa kata cuba resipi ayam percik bakar, khas dari SEROJA? Ayam bakar is an Indonesian and Malaysian dish, consisting of charcoal-grilled chicken.

Ayam percik (bakar) Kalau dulu ayam percik disediakan di majlis majlis kawin tapi kini tiada lagi. Apabila ayam mulai sedikit keperangan, lumur bahan kuah di serata permukaan ayam dan bakar seketika. Bakar daging ayam yang terlebih dulu sudah dioles-olesi oleh bumbu olesannya. You can have Ayam percik (bakar) using 11 ingredients and 5 steps. Here is how you cook that.

Ingredients of Ayam percik (bakar)

  1. You need 4 of Bawang Merah.
  2. It's 7 of Bawang Putih.
  3. You need 2 cm of Halia.
  4. It's 3 Batang of Serai.
  5. It's 2 of Sudu Besar Cili Giling.
  6. You need of Kunyit debu 1 sudu kecil.
  7. Prepare of Nisan/Gula Melaka 1 keret.
  8. It's of Garam secukup rasa.
  9. It's of Cukuprasa 1 sudu kecil.
  10. You need of Santan 1cawan + air 1cawan.
  11. Prepare of Ayam.

Setelah agak kering, lumuri lagi dengan merata menggunakan bumbu oles dan bakar lagi daging ayam sampai matang. Mulai dari ayam bakar kecap, ayam bakar Padang, ayam bumbu rujak, sampai ayam bakar madu gaya western. Ada juga resep ayam bakar ekonomis yang bisa dibuat dalam waktu singkat. Ayam bakar ini bisa dijadikan menu makan sarapan, makan siang bahkan makan malam.

Ayam percik (bakar) step by step

  1. Kisar bawang, halia, serai.
  2. Tumis bahan kisar dan masukkan cili giling, kunyit, nisan, garam dan cukuprasa.
  3. Selepas pecah minyak, ambil beberapa senduk untuk disapu diatas ayam, perap ayam 1-2 jam.
  4. Masukkan santan dan air.
  5. Bakar ayam.

Biasanya ayam bakar disajikan dengan pelengkap lalapan sayur mentah seperti kol, mentimun, kemangi tomat. Setiap kali bulan puasa, mesti ada rasa teringin nak makan ayam percik. Tapi, kadangkala malas betul nak keluar ke bazar Ramadhan. Apa kata cuba buat sendiri di rumah dengan resepi ayam percik. Aneka resep cara membuat masakan ayam bakar bumbu kecap sederhana.