Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kuih Apam Tepung Beras, Rahsia Resepi Sedap

Resep kue dari tepung beras, resep kue lapis tepung beras, tepung beras untuk apa, resep kue tepung beras, kue yang terbuat dari tepung beras, resep olahan tepung beras, kue yang terbuat dari tepung beras, kuih dari tepung beras, resep kue tepung beras, kuih apam puri.

Kuih Apam Tepung Beras

Lagi mencari inspirasi resep kuih apam tepung beras yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal kuih apam tepung beras yang enak harusnya sih mempunyai aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari kuih apam tepung beras, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika hendak menyiapkan kuih apam tepung beras enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi suguhan istimewa.

Olahan dari tepung beras dapat kamu kreasikan menjadi kue yang enak. Kamu hanya perlu memadukan dengan beberapa bahan pendukung untuk mengolahnya. Nggak perlu khawatir tidak bisa membuatnya, karena ada beberapa resep dan cara membuatnya, sehingga memudahkan kamu.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat kuih apam tepung beras sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Kuih Apam Tepung Beras memakai 11 jenis bahan dan 6 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Kuih Apam Tepung Beras:
  1. Siapkan 100 g Tapai Ubi Kayu
  2. Ambil 150 g Gula Pasir
  3. Ambil 250 ml Air
  4. Ambil 1 Helai Daun Pandan disimpul
  5. Siapkan 150 g Tepung Beras
  6. Sediakan 35 g Tepung Gandum
  7. Ambil 1 Sdk Yis
  8. Ambil 1 SDK Baking Powder
  9. Sediakan 3 Titis pewarna Ungu
  10. Gunakan 3 Titis pewarna biru
  11. Ambil 3 Titis pewarna kuning

Beza dengan kuih apam yang dikukus, apam tepung beras ni menggunakan juga tepung gandum dan yis. Bila yis kembang dalam adunan,memang gebu dan lembut la. BACA DI LINK BARU : Resepi Kentang Putar Dengan Kuah Blackpepper Istimewa. Apam Tapai Tepung Beras atau juga dikenali sebagai Apam Beras atau Apam Tapai Nasi adalah kuih yang sangat digemari ramai.

Langkah-langkah membuat Kuih Apam Tepung Beras:
  1. Haluskan Tapai Ubi Kayu, ketepikan. Rebus air, Gula pasir dan Daun Pandan, tutup api setelah Gula larut. Biarkan air gula suam
  2. Satukan tepung, beras tepung gandum,dan tapai ubi kayu yang telah di haluskan. Tuangkan air gula yang sudah sudah kacau sebati dengan whisk
  3. Masukan Yis Kacau kembali hingga sebati, tutup mangkuk dengan kain bersih dan rehatkan adunan selama 30 Minit.
  4. Setelah adunan kembang, masukan baking powder, kacau sebati.
  5. Bagi adunan menjadi 3 bahagian,beri masing-masing pewarna kacau sebati.tuang adunan Kedalam acuan Kuih lompang
  6. Panaskan pengukus dengan api besar, kukus Kuih Selama 20 Minit dengan penutup yang di balut dengan kain, supaya uap air tak menitik pada Kuih. Setelah Kuih masak, angkat dan biarkan hangat, keluarkan Kuih dari acuan dan Sedia untuk dihidang. Sedap di makan bersama Kelapa Parut Kukus ataupun makan begitu sahaja. Selamat mencuba dan semoga berjaya 😘😘😘

Ini kerana teksturnya yang gebu dan lembut memang sangat sesuai untuk dinikmati oleh semua peringkat umur termasuklah kanak-kanak. Bila beli tepung beras untuk buat kuih biasanya kita tengok tulisan tertera tepung beras dan nampak saja cap gajah kita terus beli. Perasan tak lambang gajah tapi bilangan gajah ini berbeza. Bingka Tepung Beras Sukatan Cawan Resepi Bengkang Rice Cake Kuih Recipe. Apam Gula Hangus Cara Buat Apam Yang Mudah.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan kuih apam tepung beras yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

Kuih Apam Tepung Beras, Rahsia Resepi Sedap Gallery

Kuih Apam Tepung Beras Rahsia Resepi PudingKuih Apam Tepung Beras Rahsia Resepi RendangKuih Apam Tepung Beras Rahsia Resepi SupKuih Apam Tepung Beras Rahsia Resepi KariKuih Apam Tepung    Beras Rahsia MovieKuih Apam Tepung Beras Rahsia PerkahwinanKuih Apam Tepung Beras Rahsia TapakKuih Apam Tepung BerasKuih Apam BerasCara Buat Kuih ApamKuih Apam NasiKuih Apam Pandan