Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Mee Berkuah Pengat Ubi, Viral

.

Mee Berkuah Pengat Ubi

Anda sedang mencari ide resep mee berkuah pengat ubi yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal mee berkuah pengat ubi yang enak seharusnya mempunyai aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita.

Pengat ubi kayu atau juga dipanggil sebagai sira ubi adalah jenis hidangan berkuah manis (jenis pengat) yang menggunakan ubi kayu sebagai bahan utama yang dimasak. Pengat ubi adalah sejenis sajian yang terkenal di Malaysia, terutamanya di Pantai Timur iaitu di Kelantan dan Terengganu. Mee Berkuah Pengat Ubi mangkuk mee kuning.

See Also: Troubleshooting Noisy Ceiling Fan How

Pengat ubi kayu atau juga dipanggil sebagai sira ubi adalah jenis hidangan berkuah manis (jenis pengat) yang menggunakan ubi kayu sebagai bahan utama yang dimasak. Pengat ubi adalah sejenis sajian yang terkenal di Malaysia, terutamanya di Pantai Timur iaitu di Kelantan dan Terengganu. Mee Berkuah Pengat Ubi mangkuk mee kuning.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari mee berkuah pengat ubi, pertama dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan mee berkuah pengat ubi yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi sajian istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan mee berkuah pengat ubi sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa menyiapkan Mee Berkuah Pengat Ubi menggunakan 9 bahan dan 4 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Mee Berkuah Pengat Ubi:
  1. Gunakan 1 mangkuk mee kuning. Saya gunakan Numee Gardenia (+-150 gram)
  2. Ambil 1 biji ubi kayu (+-500 gram)
  3. Siapkan 1 kotak santan @400 ml
  4. Ambil 1/2 biji gula melaka (+-150 gram)
  5. Gunakan 1 sudu gula pasir
  6. Ambil 1/2 sudu teh garam halus (untuk menaikkan rasa lemak)
  7. Gunakan 60 gram sagu biji
  8. Sediakan 2 helai daun pandan -disimpul
  9. Sediakan 1 liter air tapis

Berikut adalah resipi-resipi yang disiarkan di bawah label/kategori Masakan Berkuah di AnekaResipi.com Masukkan mee kuning dan gaul sebati. Kalau nampak air mcm dah kering atau tak cukup basah boleh tambah lagi sedikit air. Apabila semua perasa dah meresap dalam mee, tutupkan api. Biji sago rumbia salah satu bahan penting sebagai penyeri.

Cara membuat Mee Berkuah Pengat Ubi:
  1. Bahan-bahan disediakan seperti dalam gambar dibawah. - Ubi kayu di potong dadu sebesar +-1 inci. Masukkan kedalam air bersama gula melaka. Hidupkan api sederhana dan biarkan ubi empuk lebih kurang 20 minit.
  2. Masukkan santan, daun pandan, gula pasir dan garam. Setting api sederhana sahaja. Biarkan mendidih sambil dikacau bagi mengelakkan santan pecah minyak dan berkepala.
  3. Setelah mendidih, masukkan sagu biji. Tunggu ia kembang seketika dan masukkan mee kuning yang telah dicuci air lalu dan dituskan. - Kacau rata dan segera matikan api.
  4. Sedia dihidangkan. Selamat menjamu selera dengan resepi istimewa dari Murni's LittleKitchen. Sedap dimakan panas-panas dan juga ketika sejuk👍

Kalau di Johor kan, orang dia suka makan pengat tika berbuka puasa. Menjamu selera dengan resepi mee ala kedai yang sedap. Hidangan ini boleh dijadikan hidangan untuk kendara-kenduri dan pelbagai majlis lain. Mee sedap makan panas-panas, berpeluh satu badan meleleh air hidung. Tanpa buang masa, jom tengok dan simpan resepi ini.

Terima kasih telah membaca resep yang kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Mee Berkuah Pengat Ubi yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan makanan yang menarik untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi bagi Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan. Selamat mencoba!

Mee Berkuah Pengat Ubi, Viral Gallery